Jabailito (Atitlanmeer) - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Jabailito (Atitlanmeer) - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Jabailito (Atitlanmeer)

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

05 November 2006 | Guatemala, Antigua

Na 8 1/2 uur minivan bereiken we zonder last van de blokkades in San Christobal het meer van Atitlan. Vanuit Panachajel varen we per lancha (dat is de enige manier) naar Jabailito. Hotel ' Casa del Mundo' ligt tussen de palmbomen tegen de bergen aangebouwd en kent z'n eigen aanlegstijger. We zijn aan de idylische kant van het meer, dat ingeklemd ligt tussen 3 vulkanen. Onze kamer torent hoog uit boven het meer, een geweldig uitzicht hebben we dus.
Een ware hoogtestage om vanaf het meer bij onze kamer te komen dat wel, Machtig wat een trappen.
Grappig is dat we kunnen inschrijven voor het gezamenlijke diner, de manier om de (max. 37) hotelgasten te leren kennen.
Om nou te zeggen dat we verwachtten na demaaltijd wireless te kunnen internetten/mailen, maar ja dus. Wel handig aangezien mijn telefonische bereik het hier ook laat afweten.

Verjaren in de middle of Guatemala is weer eens een andere ervafring. Heerlijk relaxed. Het begint uiteraard mte de spanning van een kadootje. Wat nou 37 ?!
En dan het ultieme verjaardagsontbijt: een stuk Guatemalese taart incluis een brandend kaarsje, geregeld door Lou. Lief hoor!
Dan is het tijd voor wat zwaarder werk: hiking rondom het meer. In 2 uur tijd passeren we verbazend primitieve dorpjes met een hoop aandachtige kinderogen.
Na flink wat klauterwerk bereiken we San Marco en vnadaar uit varen we door naar San Pedro en later Panachajel. Effe shoppen en dan retour Casa del Mundo (zie www.lacasadelmundo.com). Een fikse tropische bui zorgt voor verkoeling. Geschikt moment van bezinning. Belize skippen we (vanwege tijdnood) uit de reisplannen en we pakken straks de bus naar Antiqua om vandaar uit Flores (Tikal) an te doen. Het laatste weekje gaan we aan de Caribische stranden rond Tulum liggen bakken. Bah!

Inmiddels zijn zitten we in een internetcafé in het gezellige Antiqua. Kon nog net voodat we en hapje gaan eten in een eetcafé waar een band de boel zal opluisteren. We zijn benieuwd.
De voorbereidingen voor morgen en overmorgen hebben we vanmidag getroffen. Morgenmiddag gaan we een actieve vulkaan beklimmen en voor maandag hebben we vliegtickets angeschaft voor de vlucht van Antiqua naar Flores. De verhalen daarover zijn voor het volgende verslag.

Groetjes Lou en JJ

• 05 November 2006 - 01:20

JJ & Lou:

Let op: we zijn allebei mobiel niet te bereiken in Guatemala. Dus graag de berichten via de mail of internet.
    Telefoon van JJ werkt in Mexico waar we vanaf woensdag weer zijn in ieder geval weer wel...

• 05 November 2006 - 15:10

Christa:

nou veel plezier! geniet ervan..
    mijn sms-je is dan helaas niet aangekomen, maar we hebben vrijdag aan je gedacht hoor jaap!

• 05 November 2006 - 16:50

Talitha:

klinkt goed!
    zet je nog ff een foto van jullie uitzicht?
    ben wel nieuwsgierig.
    groetjes Tal

• 05 November 2006 - 21:08

Arma:

Ha die JJ (en Lou)! Beter laat dan nooit, dan ook de hartelijkste felicitaties van mij. Ben inmiddels weer in het koude Nederland aangeland na een weekje Sevilla en babbel inmiddels een aardig woordje Spaans. Tis hier wel errug koud en donker vergeleken met Spanje ... Dus, DIVERTATE, die laatste weekjes!

Beso, Ar

• 07 November 2006 - 10:52

Marcel:

Hey JJ nog gefeliciteerd!!

En wat lees ik nu... is eht nog niet gevaarlijk en avontuurlijk genoeg geweeest? Gaan ze een WERKENDE vulkaan beklimmen. Nou ja, dan moet je het zelf ook maar weten!

Groeten,

Marcel