Van Flipper tot Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Van Flipper tot Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Van Flipper tot Ubud

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

16 November 2008 | Indonesië, Ubud

DINSDAG 11 NOVEMBER
Hoezo is dolfijntje spotten vercommercialiseerd? Een Balinese vissersboot pikt ons voor de bungalow op. Na een half uurtje varen komen we in dolfijnenterritorium en blijken er nog zo’n 15 bootjes rond te dobberen.
Maar; een hoop dolfijnen zien we. Tussen het gekrioel aan bootjes voeren de grijze dolfijnen hun duikvluchten uit. Leuk voor de foto’s. Wij troffen het en werden door kapitein Ketut van bootnr. 15 uitgenodigd voor een ontbijtje, waarmee ‘mama Ketut’ ons al opwachtte. In (zeg maar) de bijkeuken warden we vergast op haar lekkernijen. Omdat belofte schuld maakt (en omdat de enige is die een ontbijtje bij de tour aanbiedt): huurt allen boot 15 van kapitein Ketut. Zegt ut voort!
(0362-081236057414)

Om 12.00 uur reed de bolide voor. Op naar Ubud. 2 stops onderweg: bij een tempel leek een ceremonie gaande. De
toezichthouder van dienst hielp ons van die gedachte af. Het bleek de
locale variant van boomplantdag, waarvoor de bobo’s met groot ceremonieel waren uitgelopen.
Net weer op pad kwamen we in een kolonie apen terrecht. Alsof ze een maand aan het Sonja Bakkeren waren geweest, zo vlogen ze aan m’n short omhoog richting bananen en pinda’s.

Om 14.30 uur reden we Ubud binnen. Guesthouse ‘Gusti’s Garden Bungalows’ was zo gevonden en het gaat bijna vervelen: wat een optrekje! Op palmboomhoogte kijken we uit over de tuin (hé een zwembad!) richting rijstvelden. Stel nou dat we het hier meer dan 1 nachtje uit kunnen houden, dan krijgen we de ‘vriendenprijs’ van 180.000 Roepia (14 euro). Daar moeten we dan inderdaad nog maar een nachtje over slapen. (-;

1 vluchtige blik op Ubud is genoeg voor deze conclusie: dit is een (spiritueel) relaxoord pur san! We nemen ons dan ook voor om beslist één
van de talloze spa-oorden te bezoeken. Ook van de allerlaatste
stress-verschijnselen zullen we verlost raken. Morgen wordt alvast een half fietsdagje en voor donderdag staat een ATB-tour op de planning.

WOENSDAG 12 NOVEMBER
Voor anderhalve euri 2 ATB’s gehuurd voor een dag. De dorpjes aan de zuid-
en oostkant hebben we zo klimmend en dalend verkend (morgen richting
Noorden). Een reach die je (in dit tijdsbestek) wandelend niet hebt. Na een bezoek aan Monkey Forrest - inderdaad tjokvol met aapjes die in je klimmen voor een banaantje- rijden we dwars door de rijstvelden, ontelbare kunstgallerietjes, exposities, musea én guesthouses. Zo kregen we een fraai beeld van artistiek en gastvrij Ubud. De tourist kan zich hier vergapen aan shop- en horeca-uitingen. En dan vergeten we zo gauw even de Spa’s. Ook wij gaan eraan: van 16.30 tot 18.30 uur ondergaan we eerst een massage van een uur, dan een bodyscrub gevolgd door een yoghurtbehandeling die onze huidjes weer PH-veilig maakt en tot slot van
de 2–uurs behandeling duiken we met z’n tweetjes een bloemenbad in (kosten: 130.000 Rp./10 euro). Van zo’n inspanning krijg je trek. In
restaurant ‘The Three Monkeys’ hebben we lekker decadent (cocktails
hoofdmoot van de nota) gegeten.

DONDERDAG 13 NOVEMBER
On tour again. Punkt om 7.45 uur stappen we (met z’n negenen) de minibus in voor een ‘eco-cyclingtour’. Met een knipoog bevestigt de prima gids nog maar eens: "In your country time is money, in Indonesia time is ceremony". Overal en nergens lopen we inderdaad tegen de offerandes aan. Niet vreemd als je weet dat de eerste ceremonie al ontstaat als de foetus 42 dagen telt. Als de baby 3 maanden wordt volgt nr.2 en na een halfjaar is de 3e ceremonie daar.

Eerst koers naar Mount Batur, een actieve vulkaan, waar we met uitzicht over het kratermeer ontbijten. Daarna de ATB’s beklommen voor een tocht (45km) bergafwaarts door het hart van Bali: via B-weggetjes fietsen we door diverse dorpjes waar we o.a. een koffieplantage aandoen en onderweg allerlei traditioneel handvakwerk
tegenkomen. Een fantastisch Balinees lunchbuffet (specialiteit: ‘smoked
duck’) vormt het einde van de tour. Ook weer een aanrader deze ‘Bali eco
and educational cycling tour’ (360.000 Rp). Onderweg ook nog 4 'Réunionezen' ontmoet, afkomstig dus uit Réunion, een eiland uit de Indische Oceaan met 850.000 bewoners. Grappig wel!
Om 16.00 uur strand een shoppoging in lamlendigheid bij het guesthouse.
Dat doen we dan in Legian wel … (-;
Nog 1 nachtje Ubud te gaan. Morgen reizen we met privévervoer naar Amed
(Oost-Bali). Vertrek 10.00 uur, aankomst ca 13.00 uur. Schijnt een
laid-back stadje te zijn om onze laatste (strand)week te laten aanvangen.

• 16 November 2008 - 11:05

Ton Stapelbroek:

Als of je er midden tussen staat, dat was mijn gevoel bij het lezen van het reisverslag.
    Januari waren wij op Bali en nu beleef je eigenlijk weer een aantal dingen opnieuw.
    Jammer dat 13 nov de laatste dag was!
    Groet
    Ton

• 16 November 2008 - 11:06

Ar:

Klinkt GOED en inderdaad uiterst relaxed!

Lfs,
    Ar