BANDUNG - CIPANAS - PANGANDARAN - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu BANDUNG - CIPANAS - PANGANDARAN - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

BANDUNG - CIPANAS - PANGANDARAN

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

01 November 2008 | Indonesië, Bandung

DONDERDAG 30 OKTOBER

Na een hartig ontbijtje (omelet, worstje en aardappelschijf) worden we om 8:30 uur opgepikt door gids Beng Beng en chauffeur Haji voor een privetour naar Zuid-Bandung. Het plaatsje Ciwidey staat centraal vandaag.
Onderweg er naartoe, ter plaatse en (via een omweg) terug leidt de tour ons langs rijstvelden, vulkanische kraters met bijbehorend meer ,theeplantages en hotsprings. Maar Beng Beng biedt meer: de eerste stop is bij een Elementary School. Ja hoor, juf Loura en Meester Jaap werden in stelling gebracht. Een slordige 300 krioelende kids zwermen als bijen op honing om ons heen (zie foto’s). Prachtig!
Wat een aandacht van leerlingen en docenten. De hoofdlerares is vereerd met ons ‘blanke’ bezoek. Het geeft waarachtig status aan de school. We konden dan ook niet vertrekken voordat we de belofte hadden gedaan onze foto’s en bevindingen op te sturen. Volgens onze gids wordt zelfs het Nederlandse poststempel ingelijst vereeuwigd. Na een grondige rondleiding waarbij het volledige lesprogramma een half uur plat lag, trokken we door naar de rijstvelden.

Net voor Cidiwey balanceren we naast de zwoegende waterbuffel over de velden. Her en der krijgen we tekst en uitleg van de bewoners van het dorpje dat we ook bezoeken. De lokale bamboeweverij pikken we mee in de loop naar de rijstverwerkings’fabriek’. Ciwidey bevestigd haar roem als aardbeiendorp: elk huis kweekt aardbeien.

Nog voor de lunch zetten we voet op de vulkanische grond van de ‘Kawah Puhih’, een krater met een turkoois meer met een zwavelrandje. Op locatie worden we gastronomisch verwend met nasi goreng als lunch.
Dan zijn de theeplantages aan de beurt. We bezichtigen de inmens grote vlaktes en maken als toef op de taart het ophaalproces mee: de oogst van elke plukker (die van 7 tot 2 heeft geplukt) wordt gewogen en verdwijnt de truck in richting verwerkingsplaats. De ‘thee-dames’ giechelen wat af om ons.

Half de middag wandelen we via een junglepad richting ‘Hidden Village’. Verscholen in de bush op de dampened grond van de vulkaan wonen 8 families. Ze zijn eraan gewend, maar voor ons oogt het toch wat surrealistisch: de stoom spuit overall uit de aardkorst en om ons heen borrelt het water en/of de modder op door de actieve hete werkingen ondergronds. Je hoort en voelt het zelfs, alsof een hartslag continue aanwezig is. Een bijzondere ervaring. Voordeel van zo’n natuurlijke warmtebron zijn de hotsprings. Daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Tot slot van de tour langs meer ‘Situ Patengan’. Een enerverend dagje dat uitnodigde tot een (authentiek) hapje om de hoek en een Bintang om bij te komen.

VRIJDAG 31 OKTOBER 2008
10.00 uur - Met de shuttlebus (van deur tot deur) vertrekken we naar Cipanas. Aan de voet van vulkaan 'Gunung Guntur' strijken we neer in Kampung Sumber Alam. Een houten bungalow gebouwd over het water, met eigen vulkanisch verwarmde (binnen)poel vormt ons onderkomen. We begrijpen waarom dit het aantrekkelijkste oord van de regio genoemd wordt.
Van hieruit ontdekken we op Indonesisch vakantietempo de omgeving. Morgen besluiten we zonder tussenstops naar Pagangdaran te reizen. Dat zal bruisend genoeg zijn en vanuit Yogyakarta zullen we ook weer de nodige trips aangaan (af en toe moet een mens zichzelf bevestigend toespreken!).
Vanaf het balkon overzien e het zwembad en de voorbereidende BBQ-perikelen van de kookgroepen bedenken een nog decatenter plan: we schakelen de roomservice in en laten ons uitserveren op ons eigen balkon (shame on us!). Zo gezegd zo gedaan. Na een vulkanische onderdompeling in eigen bad constteerden we dat zo'n balkonscene niets afdoet aande smaak van de plaatselijke lekkernijen.

ZATERDAG 1 november
Met public transport (3 angkor's + -te- krappe bus) arriveren we ruim 5 uur en een paar fikse tropische buien later in Pangadaran. Weer helemaal anders. Het strand is in zicht en een verkoelend (nouja kleffe 30 gr) briesje is voelbaar. Opnieuw komen we in een paradijsje terecht: Adam's Homestay. De laatste van de vooraf gereserveerde guesthouses blijkt ook een schot in de roos.

• 01 November 2008 - 17:10

Steven:

hai ome jaap en tante loura,
    ik vind je heel lief!
    groetjes aan de kindjes van de school.
    dikke kus en dikke knuffel van Steven

• 01 November 2008 - 19:18

Willeke:

Hoi! Wat een mooie reis zeg en het is nog maar net begonnen! Geniet ervan!

Hier regent het en is het koud..

Liefs Willeke

• 01 November 2008 - 21:59

Marcel:

Hey collega,

't gaat lekker zo te zien. Hier is 't inmiddels november in optima forma (grijs, regen) dus jullie zitten goed.

Veel plezier nog verder!

• 02 November 2008 - 10:49

Sandra:

het ziet er allemaal weer goed uit!! (het groene monster steekt alweer aardig de kop op bij mij ;-)! Geniet ervan! Hier alles nog rustig! groetjes, san

• 02 November 2008 - 13:02

Denvy En Merly:

Hoi Jaap AAP en Loura,

Hoe gaat het met jullie?
    Wat een leuke foto's met al die kindjes erop. Niet stiekem eentje meenemen he?

groetjes van Denvy en Merly

• 02 November 2008 - 19:33

Ar & Lu:

Ha die Jaap en Lou! Nou, dat ziet er allemaal weer smakelijk uit, hoor! Als ik jullie verhalen lees heb ik altijd het gevoel alsof ik zelf een beetje op reis ben, haha! Als ik het goed heb uitgerekend is Jaap NU AL jarig daar, dus ga er ´ns goed voor zitten en zing dan hardop:

LANG ZAL IK LEVEN (3x)
    IN DE GLORIA (3x)
    HIEPERDEPIEP HOERA! (3x)

PS Hoop dat de verjaardagsnacht dit keer iets romantischer was als vorig jaar, gniffel!

PS2 Wij komen net terug van een lang weekend Santander waar Luis moest optreden voor de "vrouwenbond" van Cantabria én met op de terugweg een heuse sneeuwstorm!

• 02 November 2008 - 21:59

Wim En Evelien:

Hé ouwe van harte met je verjaardag, blij dat ik nog een stuk jonger ben (1 dag).
    Vier het maar goed daar dan kunnen we volgend jaar weer naar Rob!

Veel plezier! Wim.

• 03 November 2008 - 06:31

Jan En Erna:

Hey JJ

weer eens wat anders dan vorig jaar om op je verjaardag met z'n 2e wakker te worden. Van harte gefeliciteerd en nog veel plezier groetjes aan Lou

• 03 November 2008 - 08:08

Marcel :

Hey JJ,

Gefeliciteerd met je bijna 40e verjaardag!! Dat je nog maar een grote jongen mag worden. Mede namens je collega Mirjam H.

• 03 November 2008 - 12:10

Marit:

GEFELICITEERD met je verjaardag ouwe :P

• 03 November 2008 - 14:56

Addy:

Hoi JaapJan en Loura,

JJ van harte gefeliciteerd met je verjaardag, (ik weet nu eindelijk de juiste datum dankzij intranet) da's geen straf om in zo'n omgeving je verjaardag te vieren. Geweldig dat schooltje met al die kinderen en dat turquoise meer!!! Ik moet me echt inhouden om ook niet gelijk weer een exotische reis te gaan boeken. Geniet van al dat moois en ik lees met plezier je reisberichten.

Groetjes
    Addy

• 03 November 2008 - 16:47

Rian:

Ha Japie! Gefeliciteerd ouwe! En uiteraard ook Loura gefeliciteerd met JJ ;-).
    Leuke verhalen by the way. Ga zo door!