Jakarta - Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Jakarta - Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Jakarta - Bandung

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

29 Oktober 2008 | Indonesië, Bandung

…13 vlieguren later komen we nagenoeg uitgeslapen (duh!) aan in Kuala
Lumpur. Een uurtje Malaysische cappucino-tijd komt niet ongelegen. Nog 2 uurtjes tot Jakarta.

Maandag 27 oktober 10:10
O wat zijn we blij dat we vooraf een transfers vliegveld-hotel geregeld
hebben! De chaotische taxi-struggle achter ons latend rijdt de hoteltaxi
na een uurtje voor bij hotel Cemara in hartje Jakarta. Voor backpacker
begrippen een luxe oord, maar what the hack, wij ploffen neer op ons
kingsize bed. Het lijkt waarachtig wel vakantie ;-).

Tijdens een vluchtig verkenningsrondje testen we het locale bier op het – gelukkig want het doet een tropisch buitje – overkapte terras van café
Memories. Het voelt als een ‘zondagmorgen-biertje’, daarom lekker in eigen hotel een hapje gegeten en bedwaarts.

Dinsdag 28 oktober
De wake-up call van de plaatselijke moskee ten spijt geeft een lange nacht frisse moed om ons een weg te banen door dit verkeersinfarct.Via de
Tourist Information (met jawel: hollandse gastheer) komen we uit in het oude Batavia stad het voormalig Nederlandse deel van de stad. Aan de hand van de (dictatoriale) verhaallijn wandelen we van de VOC gebouwen en oer-Hollandse (rode) ophaalbrug naar de oude haven vol met ‘schoeners’ in bedrijf. Een mooi stukje Jakarta maar het grijpt ons niet als andere agglomeraties bij eerdere vakanties.

Volkomen vertrouwend op de culinare tip van de Lonely Plaet gaan we ons
eerste rijsttafelavontuur aan in ‘Lara Djonggran’, een dermate specialist dat sommige gerechten een wilde gok voor de smaakpapillen was.
Appetijtelijk en authentiek!

Woensdag 29 oktober
Om 10:30 uur pakken we de (Eksklusif) trein naar Bandung. Comfortabele en fraaie (opwaartse) kronkeltocht langs opdoemende rijstvelden en theeplantages. Een lunchpakketje Nasi-Rames en 3 uurtjes verder stappen we uit
in Bandug op zoek naar ‘Tropis Guesthouse’ dat we online hebben
gereserveerd. Beng Beng de locale ‘Flinstone’ gids, ontpopt zich tot een informatieve taxichauffeur. Vakkundig loodst hij ons naar de zuidkant van Bandung, alwaar De Tropis Guesthouse zich niet makkelijk maar wel graag vinden. Eén van de weinig overgebleven familiy-gusthouses toont meteen als op de site: knus! Mooie binnnentuin met relaxte zitjes. Een angkot (mini-busje) naar het centrum is onontbeerlijk, maar dat weegt ter dege op tegen de chaotische herrie die we nu ontlopen.
As we speak is het lokaal 19.00 uur (in Nederland: 13.00 uur). Vanmiddag hebben we Bandung centrum te voet ontdekt. Honderdduizenden ' Hello misters' later zijn we bekend met de vriendelijkheid van de bewoners. We zijn dan ook een heuse bezienswaardigheid, want geloof het of niet we zijn niet één (!) westerling tegengekomen en dat terwijl Bandung zo'n 2,3 miljoen inwoners telt. Frapant genoeg kom je op één middag dan wel gids Beng Beng voor een tweede keer tegen. Dat treft, we hebben net voor morgen een tour geboekt naar Zuid-Bandung: vulkaan, theeplantages, hotsprings en geweldige views staan ons te wachten naar het schijnt. Live fine-tunen op straat met Beng Beng: Om 8.30 uur worden we opgepikt bij ons guesthouse, om daar rond 17.00 uur weer afgezet te worden. Een dagje van de straat voor een luttele 30 euri (incl. lunch), waar vind je dat nog?
Meer daarover bij volgende 'Ariba-gelegenheid'. Nu eerst een hapje scoren in één van de vele felverlichte eettentjes aan Jl. Medeka, de hoofdstraat van Bandung.

• 29 Oktober 2008 - 12:36

Maar:

Heej Jaap en Lou...Leuk om ff wat van jullie te horen :-) Zo te lezen genieten jullie met volle teugen...ga zo door ;-)
    Liefs uut Wasschappel

• 29 Oktober 2008 - 12:58

Ta:

Wat leuk, wij hebben afgelopen januari in dezelfde Starbucks in KL een lekkere een koffie genuttigd, was ook zeer welkom. Zaten jullie ook daar in de hoek bij het raam ;-)??

Genietze! xx

• 30 Oktober 2008 - 18:33

Christa:

Jullie verhalen klinken wederom erg goed! Geniet daar lekker verder (dan buffelen we hier wel verder en overwinnen we de eerste nachtvorst!)
    xd

• 30 Oktober 2008 - 18:34

Christa:

P.S. vandaag arbeidsvoorwaardengesprek gehad bij Slotervaart! Me is happy!

• 30 Oktober 2008 - 23:50

Judy:

Was toch wel heel erg benieuwd waar jullie nu zijn....herinneringen komen boven drijven ...have fun!!!