Santa Clara en Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Santa Clara en Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Santa Clara en Varadero

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

05 November 2010 | Cuba, Varadero

Dinsdag 2 november
Onze laatste vakantieweek tikt af. De verzadiging qua kilometers slaat een beetje toe. Gelukkig reizen we morgen door naar Varadero. Naar het schijnt is daar het ‘echte Cuba’ voorbij gestreefd door de westerse all-inclusive drang. So what?!

We hebben in de eerste 16 dagen een dusdanige dosis Cuba geabsorbeerd dat we uitkijken naar een dag of vijf weinig tot niets doen op het strand en bij het hotel, want Varadero kent geen (legale) casas. Daarom vandaag nog maar een flinke teug cultuur genomen. Santa Clara is per slot van rekening de stad van Ernesto Guevarra. Herbegraven in het masoleum, bewierookt het museum Che’s rol in de revolutie. Van de cruciale aanval op een bevoorradingstrein van voormalig dictator Batista (op 29 dec. 1958) tot zijn guerilladood in Bolivia.

Tussen de bedrijven door hebben we ons in Varadero verzekerd van de all-inclusives van hotel Los Delfines van woensdag t/m vrijdag en op zaterdag en zondag finishen we in decadentie in hotel Las Ameritas.

Woensdag 3 november
In amper 3 uur bereiken we per bus Varadero. Inderdaad een lange kuststrook vol hotels, maar toch wel knus ogend. Hotel Los Delfines bevalt prima. Keurige kamer, gezellige barretjes en een mooi prive strand. Nu het stralende zonnetje nog, die blijft wat achter. Boosdoener : orkaan Thomas die Haiti hard lijkt te treffen in de komende dagen en oost Cuba (Santiago) ook een smeurtje meegeeft zo lijkt het.
In Varadero vertaalt zich dat in bewolkt weer met zo’n 28 graden. Excusabele omstandigheden om een (derde) hardlooppoging te ondernemen en zo het centrum een beetje te verkennen. Na dertig minuten toch weer oververhit het zwembad ingesprongen. Tijd voor een verjaarstaartje bij bakkerij Dona Nelli op de hoek. Blijft grappig om je verjaardag elders te ‘vieren’. De cuba libres smaakten prima.

Donderdag 4 november
Goedkoop (all-inclusive) feestje gaat hier anders ook goed Wim. Van harte! Vandaag een ultieme all-inclusive vakantiedag genoten: eten, lezen, zwemmen, eten, lezen, zwemmen en af en toe een drankje.

Vrijdag 5 november
Jullie ochtendnieuws brak onze nacht rond een uur of 4. Bedankt voor jullie bezorgdheid en alle smsjes! Wij zaten niet in het bewuste vliegtuig... Voor ons gaat de vakantie gelukkig nog even verder.

De Mesu mojito laten we ons goed smaken. Heb een leuk feestje morgen.
Wij verkassen dan naar onze laatste vakantiestek: Hotel Las Americas.