Havana - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Havana

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

23 Oktober 2010 | Cuba, Cienfuegos

Liggen lekker op bed in onze casa particular (Carlos y Neyda) in Vedado. Uitgeteld na een lange reisdag gister, het wandelen vandaag en het heerlijke eten bereid door Neyda. Het is heerlijk om hier te zjin met 30 graden en zon, hele vriendelijke mensen en een sociaal system dat we beetje bij beetje leren kennen. Het idée van de casa particular bevalt tot nu toe prima. Het gemiddelde 3 of 4 sterren hotel doet er niet voor onder / in ieder geval niet wat betreft de omvang van de kamer, het uitgebreide ontbijt en alle informatie die we krijgen.

Na een goeie vlucht gisteren waren we super snel door de douane en met gewisseld geld op weg met een taxi naar de CP. Om de avond nog wat rekken zijn we uit eten geweest bij een Italiaan om de hoek. Om tien uur ging het licht uit.

Dinsdag 19 oktober
Vanochtend vroeg wakker en om half 9 aan de uitgebreide ontbijttafel. Klaar voor een verkenning van de stad te voet totdat we om half 5 geen voeten meer over hadden. Super relaxed. Eerst Vedado, toen Centro Havano en uiteindelijk naar het oude Havana (en vice versa). Rondgeleid door twee Cubanen die graag geld aan ons wilden verdienen en en passant ons wel de universiteit en een mooie gallerie hebben laten zien maar uiteindelijk toch vooral graag rum en sigaren aan ons tilden verkopen. Het rondleiden van toeristen is een manier om ‘westers’ geld te krijgen wat weer uitgegeven kan worden aan luxe producten die anders niet beschikbaar zouden zijn voor de Cubanen.

Veel sfeer geproefd in de verschillende stadsdelen (de diversiteit is enorm: kleurrijke gebouwen). Opvallend zijn ook de gaten in het wegdek en het trottoir. Gelunched aan het Plaza Vieja onder het genot van Cubaanse live muziek. Na al het gewandel en de indrukken aan het eind van de middag in de CP gebleven en een fantastisch diner gegeten: gebraden Creoolse kip met olijven en aardappels, rijst, zwarte bonen, salade met superverse advocado en gebakken banaan. Met toe een minder zoete variant van baklava en koffie & thee. Smaakt naar meer. Morgen een nieuwe verkenning doen: op weg naar Vinales in de meest westelijke provincie Pinar del Rio op vier uur van Havana.

• 24 Oktober 2010 - 09:23

Willeke:

Hoi! Wat leuk om weer over Cuba te lezen, vond het 3 jaar geleden echt een mooie reis!
    Geniet van Vinales en alle andere leuke dingen daar!
    Liefs, Willeke

• 24 Oktober 2010 - 10:17

Ar:

O-O-O, wat klinkt dat allemaal weer heerlijk, de kleuren, de mensen, het eten... Nee hoor, we zijn hier in Madrid helemaal niet jaloers;-)! Hier full swing aan de slag met maar liefst VIER tours dit weekend én bezoek van Jose en Sil. Erg gezellig druk, haha!

BSS!

• 24 Oktober 2010 - 11:16

Lot En Robin:

Heerlijk, wij willen weer terug! Klinkt goed hoor, vooral die maaltijd..!!
    Lekker genieten en tot snel,
    Liefs Lot en Robin

• 24 Oktober 2010 - 11:56

Eef:

Klinkt niet verkeerd zeg, en wij zitten hier in het koude en regenachtige Holland... Geniet er maar van en wie weet kom je nog bekenden tegen?? Of ontlopen jullie Marius en Ingrid een beetje ;)))
    Heel veel plezier verder, groeten uit Sint Laurens!!
    Eef

• 25 Oktober 2010 - 15:10

Pama:

Hoi Lou en Jaapie,

Commentaar van je vadertje op het heerlijke eten : wat een combinatie, oe kriege zut ni binnen !
    Veel plezier en geniet maar lekker verder, een dikke kus van pama.