Santiago & Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Santiago & Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Santiago & Santa Clara

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

02 November 2010 | Cuba, Santa Clara

Vrijdag 29 oktober
Santiago bij daglicht oogt gezellig druk. Direct na hetdesayuno vinden we het koloniale casa Nenita met een prachtige binnentuin en een kolosale badkamer. Hier houden we het wel drie dagen vol. De trein naar Santa Clara blijkt na zaterdag pas dinsdag weer te gaan, dus pakken we zondagavond de nachtbus (12 uur). Dat hebben we in de tussentijd geregeld bij Cubatur en tussendoor wat tourideeën opgedaan. De Sierra Maestra trekking nodigt uit, zo ook de meer historische Che tour. Eerst maar geproefd van Trivoli, de spaans haitiaanse havenwijk en van een Trova sessie (is zeg maar de Cubaanse smartlap met alle toeters en bellen) in een van de open air kroegen.

Buiten schuilen we voor een tropische bui. Prompt inviteren de overbuurschuilers ons op een wachtrummetje die ze bij toeval bij zich blijken te hebben. De casa keuken blijkt magistraal: gemarineerde garnalen met gele rijst en een mega salade. Het laat ons weinig keuze waar morgen te eten.

Zaterdag 30 oktober
Zonder twijfel ook de best geisoleerde casa tot nu toe. We slapen het klokje rond. Vandaag proberen we een zelf samengestelde tour: met de taxi (een Chevrolet uit 1957) bezichtigen we het fort El Morro en varen vandaar uit naar het eilandje Cayo Granma, met zo´n 1200 inwoners en 1 restaurant, waar wij (natuurlijk) niet eten. De lunch (een net nog rondzwemmende vis die niet op ons bord past) genieten we bij familie van de gids, of toch in ieder geval vrienden van. Omdat de ferry terug nog even op zich laat wachten belanden we op een peso terrasje met ditto bier. Overmacht! Tegen vieren terug in hartje Santiago hebben we een leuke beperkte tour gehad. Het zwaarste onderdeel was het veelvuldig afslaan van het sigarenaanbod van de gids.

Zondag 31 oktober
Allemachtig wat een drukkende warmte vandaag. Wat doen wij dus: een flinke wandeling naar de noordoostkant van de stad die we nog niet gezien hebben. De restanten van het zenuwcentrum van de revolutie bevinden zich hier: in 1953 deed Fidel hier de eerste poging tot verdrijving van Batista. In 1959 slaagde die opzet. De barakken, het paleis van justitie en het militaire hospitaal zijn stille getuigen. We zoeken redding in een aircon koffiebar, schommelen in de schaduw van de casa en pakken nog wat muziek mee in de Artex bar voordat we opgepikt worden richting busstation. Santiago de Cuba en Casa Nenita waren een genoegen.

Maandag 1 november
Een nachtje doorhalen krijgt in zo´n nachtbus krijgt in zo´n nachtbus een heel andere betekenis. Nog voor het ontbijt taxiën we naar Hostal Florida Central in Santa Clara. Prachtige casa maar helaas volgeboekt. Dus hebben we intrek genomen in een ander koloniaal casa Vivian en Jose Rivero. Hetzelfde ritueel als bij iedere intrek: snel de paspoorten inleveren en het blauwe schrift ondertekenen. Er zou eens een inspecteur toeristen kunnen aantreffen voordat de booking genoteerd staat… Na de siesta brengt de verkenningsronde ons bij de sigarenfabriek. Tot tevredenheid van de souvenir jagende tourist zijn er niet alleen forste Monte Criti´s te verkrijgen, maar ook rum naar believen. Sigaren en Che Guevara is wat deze knusse universiteitsstad ademt.

De gastronomische reputatie van Hostal Florida Central trekt ons daarheen voor de avondhap, ook al omdat de paladars (particuliere eettentjes) in Santa Clara een slechte naam hebben. Nu krijgen we een culinari hoogstandje voorgeschoteld: een mixed vis-garnalen-kreeft schotel (en dat voor een luttele 10 CUC ofwel 8 euro). De gastheer (een soort van kruising tussen Weird al Jankovic en Youp van ´t Hek) amuseert zichzelf en de gasten kostelijk. Een flesje wijn van de zwarte markt smaakt heerlijk.

• 03 November 2010 - 10:31

Tamara:

Jaap, van harte!! Geniet van je verjaardag met mooi weer een mojitos!

x Tamara

• 03 November 2010 - 10:35

Ar & Lu:

En nu luidkeels zingen met z'n allen...:

Lang zal ik leven (3x)
    In de Gloria (3x)
    Hieperdepiep HOERA!!! (3x)

Dat wordt nog een hele uitdaging om dat die Cubanen aan te leren in het Nederlands, haha!

Geniet van de dag, net zoals je van al die andere dagen hebt genoten!

Lfs,
    A&L

• 03 November 2010 - 13:25

Eef:

Ha vakantiegangers!!
    Van harte gefeliciteerd Japie, maak er een leuke dag van met een lekker Cubaans biertje!!
    groetjes
    wim en eef

• 03 November 2010 - 16:08

Jan En Erna:

Hey JJ
    Van hartegefeliciteer!Een leuke dag samen
    Proost!!!!

• 03 November 2010 - 19:01

Carma:

Jammer dat je niet van die dikke Havana's houdt!?!? Dan maar een wijntje uit de dollarwinkel!! Gefeliciteerd en nog veeeeele jaren jaapjan!!

• 03 November 2010 - 21:50

Leeftijdsgenoot + 9:

Ha die Jaap,

Van harte met je 41 ste vjd. Neem een B & S en relax. Ik zeg nog steeds; kom 3 dagen eerder terug uit dat k... Cuba en dan feesten we hier nog effe lekker door. Gekheid natuurlijk. Geniet van je verjaardag en jullie laatste dagen op Cuba. Noteer de 20 ste november alvast in je agenda, want dan zetten we de bloemetjes in Middelburg buiten. Vieren we nog een keer onze vjd(en).

Groetjes,

Bijna Abraham en Eva - 4

• 04 November 2010 - 18:14

Marcel:

Heer Ritsema,

Als het goed is ben je rond deze tijd jarig!! Gefeliciteerd man. En dat je maar een grote knul mag worden.

(By the way, heb tussen de middag nog tegen de bondscoach getafeltennist.....)

• 05 November 2010 - 08:26

Ar:

Tjonge, wat een geluk dat jullie het vliegtuig niet gepakt hebben van Santiago de Cuba naar Havana...!

Enne, hoe zit dat precies met Thomas?! Ik zou zeggen, gewoon hard de andere kant op blazen, die storm, haha!

KUS!
    Ar

• 05 November 2010 - 09:21

Pama:

Het vliegtuigongeluk in Cuba heeft heel wat mensen in Wasschappel aan het sms-en en bellen gezet. Wat een zegen dat jullie niet in dat vliegtuig zaten!!! We hopen dat jullie nog een paar dagen kunnen genieten en dat je geen last hebben van de orkaan. Een veilige terugvlucht gewenst en een dikke kus van Pama.

• 05 November 2010 - 09:32

Akke@zeelandnet.nl:

pfff.. wat een opluchting dat jullie niet in dat vliegtuig zaten. Ik lees net op jullie side een e-mailtje van je ouders. God zij dank!! Dikke kus Maans xxx

• 05 November 2010 - 12:57

Erna:

Wat een spanning vanmorgen.
    Gelukkig vrij snel een berichtje van Arma op de site dat jullie niet in dit vliegtuig zaten.
    Nog een paar fijne dagen en een hele goede vlucht naar huis.

Groetjes
    jan en erna

• 05 November 2010 - 14:37

Wim Spar:

Hé ouwe, weer een jaartje erbij..op naar de 50! Om te beginnen met Hans.
    Gefeliciteerd en volgend jaar weer gewoon op Zeeuwsche bodem vieren!

Tot kiek, Wim.

• 05 November 2010 - 18:19

Christa:

Lieve Jaap en Lou,
    Geniet lekker en rustig verder van jullie vakantie! zo te lezen maken jullie het zelf al stormachtig genoeg en hebben jullie Thomas niet nodig!
    en wat leeft iedereen met jullie mee he? waarschijnlijk waren jullie je (eerst) van geen kwaad bewust rondom alle tumult in NLD (ach ja, het nieuws gaat wel erg snel,maar zo'n land is ook erg groot)! BIj jullie was het bedtijd toen wij het ochtendnieuws hoorden...
    maar wij ademen ook weer rustig door!
    Geniet!
    x