Gepekeld van Uyuni naar Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Gepekeld van Uyuni naar Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Gepekeld van Uyuni naar Potosi

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

08 November 2007 | Bolivia, Potosí

Waar waren we? Oja, zaterdag 3 november wakker worden met ballonnen en slingers op de knusse hotelkamer in Coroico (Lang zal ik leven :-) Alle SMS'ers hartelijk dank nog voor jullie felicitaties. Erg leuk! Trouwens Wim en Hans alsnog van harte he! Wanneer was het feestje ook alweer gepland?
Het werd een relaxte verjaardag: het plaatselijke zwembadje ging er wel in. Om vervolgens roodverbrand de minibus naar La Paz te pakken. Precies genoeg tijd aldaar voor een paar inkopen en een verjaardiner in hotel Rosario, waar we eerder verbleven. Moet je proberen met 2 dames Kleinepier. Natuurlijk wist de ober in no-time dat JJ jarig was. Gevolg: licht uit in het restaurant, kaarsjes (op de chocolademousse) aan en als toef 3 Boliviaanse muzikanten aan de bar en een zingende ober aan tafel. Gie!

Toen de keurige nachtbus in richting Uyuni. Daarover geen klagen, maar de lengte van de reis (21.00 weg en 06.30 uur aan) en vooral de kwaliteit van de wegen (zeg maar ala kinderdijk) bevorderden de nachtrust en onze humeurs niet bepaald. Afijn we hadden in het verrassend zonnige Uyuni 3 uurtjes de tijd om af te laden van de bus en alles meteen weer in de landrover te kwakken waar we de komende 3 dagen mee door de zoutvlaktes zouden crossen.
Zo gezegd zo gedaan. Een gezellig clubje van 6 (3 Hollanders, 1 Mexicaan en 2 Zwitsers) vertrok met de gids/chauffeur (Hilver) en de kok (Hilda) richting zoutvlaktes van Uyuni. Zonder al te veel in details te treden: het was fantastisch en indrukwekkend. De foto's in ons album straks zijn zeer de moeite waard. Het varieert van enorme zoutvlakes, tot cactuseilanden, lagoons vol met flamingo's, geisers en last but not least een termaal bad van 30 graden (terwijl de buitentemperatuur -8 was).
In de middle of nowhere (San Juan) sloegen we het eerste nachtje bivak op. Primitieve maar degelijke bedjes in een desolaat dorpje. Het kan er 's nachts minus 15 graden zijn (het was er nu -8), maar wij lagen redelijk confortabel en hebben het niet echt koud gehad.
Dag 2 lagen we gebroederlijk kont kop in de slaapzaal van een barak. Een biertje en een wijntje voor het slapen gaan kon dus weinig kwaad. (-:
4.15 uur was een mooie wektijd voor dag 3. Na de geisers en een heerlijk warm buitenbad namen we afscheid van het Zwitsers koppel en Oscar en lieten Arma, Loura en ik zich nog 1 keer gastronomisch verwennen door Hilde. Ooit plannen om zoiets in Bolivia te ondernemen is de ultieme tip: boek bij Kaya Tours en vraag naar Hilver en Hilda. Zeer zeker goud waard!

Doodop maar voldaan pikten we een nachtje mee in Uyuni, om de volgende dag per bus door te reizen naar Potosi. Een stuk noordelijker en dus een stuk warmer. Daar zijn we wel aan toe. Op z'n Boliviaans duurde de reis anderhalf uur langer dan het reisschema aangaf. De bus bleek niet helemaal bestand tegen de bergachtige route: om de 3 bergtoppen viel ie ongeveer stil, volgde een geluid dat het meest weg had van roeren in het oliereservoir om na een minuut of wat weer pruttelend op gang te komen. Je begrijpt een uiterst rustgevend reisje wederom.
Maar na anderhalve dag Potosi valt te stellen: een gaaf koloniaal stadje op 4000 m hoogte. Lekker warm overdag (T-shirtje) en koel in de avonden.
Morgenochtend vroeg (6.30 uur op vrijdag) rijdt de taxi voor om ons naar Sucre te brengen. Vanavond nog een 'afscheidsdineetje' met
Arma, want zij reist vanuit Sucre meteen door naar Santa Cruz. Lou en ik hebben (uiteraard nog 1 keer dankbaar misbruik makend van Arma's Spaanse taalkunsten) vanmiddag alvast een vlucht van Sucre naar (tussenstop) La Paz geboekt. Na een nachtje daar gaan we door naar Copacapana en na 2 nachtjes daar trekken we door naar Isla del Sol, onze eindbestemming voor onze laatste vakantie week. Hotelletjes hebben we ook al vastgelegd, dus we lijken een relaxte slotweek in de gaan vanaf zondag.
We houden belangstellenden uiteraard weer op de hoogte via deze weblog.
Voor nu groeten vanuit Potosi, Bolivia.

JJ en Lou

• 09 November 2007 - 07:07

A&A:

Klinkt alsof het weer een schitterende vakantie aan het worden is. We zijn zeer benieuwd naar de foto's. Geniet van de zon, hier hagelt het....

• 09 November 2007 - 14:08

Ine:

Je schreef weer een prachtig beeldend verslag, ik leef mij helemaal in.
    Ben even op Google Earth wezen kijken naar plaatjes van de omgeving. Geweldig mooi daar.
    Veel plezier jullie laatste week aan de Costa del Sol, uhmh... Isla!!
    Groet uit nat, windy en slippery Souburg.
    :-(

• 09 November 2007 - 21:02

Niels & San:

We hebben jullie ook gevonden hoor ;) Leuk om weer mee te lezen! Klinkt allemaal weer errug heerlijk avontuurlijk! Houd ons op de hoogte!
    Gtoetjes!

• 10 November 2007 - 17:26

Ar:

Tussen mijn eerste vier Spaanse examens (vanmorgen) en mijn laatste (praten, maar dat lukt altijd wel...;-)) vanmiddag, even tijd voor een berichtje aan jullie twee! Ik heb genoten van twee weken samenreizen met jullie, DANK! Nog maar twee maanden en dan zien we elkaar weer in Wasschappel óf Madrid! Ik ga morgen lekker weg uit dit vreselijke oord (Santa Cruz), op naar Samaipata.

Un abrazo fuerte!

• 11 November 2007 - 19:29

Chris&Chris:

He schatten, klinkt weer om jaloers op te worden! wat zijn het toch smakelijke verhalen, hebben erg zitten lachen, (tja die zussen kleinepier..)maar wel heerlijk! lekker verder genieten! hier regen, wind en de keringen voor het eerst in 30 jaar weer allemaal dicht; maar we leven nog! hihi, erg meegevallen hoor. be prepared voordat jullie terugkomen. x