Safe landing - Reisverslag uit Coroico, Bolivia van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Safe landing - Reisverslag uit Coroico, Bolivia van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Safe landing

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

02 November 2007 | Bolivia, Coroico

Potverdrios das voorwaar geen kattepis zeg. Van het bestaan van vangrails langs een klif hebben ze nog nooit gehoord. Dat in combinatie met de waarschuwende woorden van onze (Oostenrijkse) gids: "er zijn nog maar 36 dodelijke ongelukken gebeurd dit jaar" gaf ons een comfortabel gevoel om aan de 64km lange dodemansroute te beginnen. Aan materiaal, 2 bekwame gidsen en een bezemwagen met chauffeur lag het in ieder geval niet. Hopsa daar vlogen we (internationale groep van 12 pers.) met keurige ATB´s de bergflanken af. "de veiligste manier van reizen" gaf de gids ons nog mee " als je maar opzij gaat als er een camion van de andere kant komt".
Afijn, het was een geweldig avontuur. Gelukkig deden we diverse (sanitaire en fouragerings) tussenstops aan. Hoewel we bijna de voltallige route tot de kopgroep behoorden, was even uitpuffen dan een noodzakelijk kwaad.
Om kort te gaan: om 8.30 uur zjn we vertrokken op de top (4700m) en we waren aan de streep om 14.30 uur op 1800m.
Coiroco was de finishplaats en is onze huidige verblijfplaat van de afgelopen 2 nachten. Vanacht het laatste tropische nachtje hier. Wat zal ik zeggen: een lakentje is overbodig ´s nachts en overdag loopt het kwik op tot zo´n slordige 30 graden. Morgenmiddag trekken we door/terug naar La Paz om vandaar uit om 21.00 uur de nachtbus te pakken naar Uyuyni. Daar blijven we 3 nachtjes over, waarvan 2 opgenomen in een trektocht door de zoutwoestijn. Dat moet ook een geweldige ervaring zijn. We gaan het beleven. Daarover meer in een volgend verslagje.

Voor nu groeten aan het thuisfront. Bedankt voor jullie reacties. Blijven doen, is leuk!

Lou en JJ (en Arma)

• 02 November 2007 - 23:03

Ine:

Hola, net voor het slapen gaan jullie -wat hachelijk- avontuur van de afdaling gelezen. Op nu naar de zoutvlakten.... oppassen dat je niet in een zoutzuil veranderen he!! ;-))

• 02 November 2007 - 23:39

Maans:

Dag vliegende hollanders! Geniet ze en JaapJan, many happy returns of this day en een dikke verjaardagszoen !!

• 03 November 2007 - 05:12

Tal, Ger En Steefje:

hé broer en loura (en arma) dacht de eerste te zijn om je te feliciteren, shit, is ons moeke;) me toch weer voor!

hele fijne verjaardag, en blijven schrijven hoor, is echt super om hier te volgen.
    liefs Talitha

• 03 November 2007 - 12:57

Marit:

Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria, in de gloriaaa....in de gloriaaa. Hieperdepiep HOERA, hieperdepiep HOERA etc. etc. etc.
    <:o)

Gefeliciteerd schoonbroertje van me...en uiteraard ook een verjaardagszoen aan mn swessen :D
    "Lang zal hij leven"...is nu wel erg toepasselijk na zo'n dodemansrit...pfff...wat n avontuur zeg. Blijf lkkr genieten van alles met zn drieën...

Dikke kus Marit

• 04 November 2007 - 15:00

Christa:

He schatten, hopelijk was het een leuke verjaardag Jaap! (komen sms-jes aan?) Jullie liever dan ik die berg af: wat een prestatie! Ik heb het zweet al in mijn handen als ik het alleen nog maar lees! Volgens mij zou ik beneden geen remblokjes meer hebben overgehouden... hihi. maar goed geniet van het zout en ben al benieuwd naar jullie volgende verhalen!
    knuffel!

• 06 November 2007 - 18:51

Rian:

Ha zoutvaatjes
    Ik heb net even wat gegoogled op Uyuyni en de foto's van die zoutwoestijn zijn echt schitterend!! Dat worden mooie foto's voor je 'bureaublad' ;-) Loura! Uiteraard ook nog van mij gefeliciteerd he JJ. Mocht je nou een t-shirt cadeau gekregen hebben, dan moet je die weer net als vorig jaar bewaren voor PG hè, haha. Veel plezier weer!

• 06 November 2007 - 23:29

Marcel:

Hey JJ, gefeliciteerd met je verjaardag. Ik heb eindelijk jullie webstek gevonden. Was vergeten dat het ariba was......

lekkere fietstocht gehad zo te lezen. Hier alles wel, d.w.z. all herfst is breaking loose, dus geniet er maar van daar zo. Ik lees nog wel van jullie.
    Doei!

Marcel Besuijen

• 07 November 2007 - 13:08

Eef:

Hee Japie, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Fijn dat jullie het mountainbike avontuur veilig hebben overleefd! 30 graden klinkt goed, hier zijn dikke truien en jassen weer uit de kast gehaald!
    Wij hebben de verjaardag van Wim op Terschelling gevierd waar hij de derde plaats heeft gehaald bij de Berenmarathon, niet slecht hè als je al tegen de veertig loopt :-))
    Veel plezier met wandelen over de zoutvlaktes!
    groetjes
    Eef

• 13 November 2007 - 20:44

Hans Mesu:

He Lou en Japie,

Leuk om weer eens iets van jullie te lezen en te zien. Fantastische foto's! Japie nog van harte met je 38 ste verjaardag (het verschil blijft 9 he). Wat betreft die dodemansrit met zijn twaalven; ik heb wat zitten rekenen, maar 64 km, downhill met een hoogteverschil van 3600 mtr. en daar dan ruim 6 uur over fietsen? Kan dat de volgende keer niet wat sneller. Nu moet ik wel zeggen dat, nadat ik alle 328 foto's van deze rit had gezien, ik die fietsen wel ongeveer 20 keer op de grond heb zien liggen. Waarschijnlijk om even uit te rusten. Of moesten die vrouwen steeds piesen (van angst)? Jullie hadden natuurlijk ook geen gangmaker in de persoon van Rasmussen, hoewel hij op dat tijdstip wel in Bolivia was (of was hij nou in Frankrijk, of was het nou Italie?).
    He Loutje; jammer dat je er zaterdag niet bij bent, want ik moet Stormvogels 1 - Vent.Sport 1 fluiten. Heb je nog een tip o.i.d. voor mij?

He luitjes, ik kap ermee. Geniet van jullie laatste paar daagjes vakantie. We zien elkaar binnenkort wel weer.

Groetjes,
    Hans