Coca thee en hoogte - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu Coca thee en hoogte - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van JaapJan Ritsema - WaarBenJij.nu

Coca thee en hoogte

Door: JJ en Lou

Blijf op de hoogte en volg JaapJan

30 Oktober 2007 | Bolivia, La Paz

La Paz, 29 & 30 oktober 2007

Hola,

Zo we zijn in Bolivia aanbeland!
Na een reis van zo´n 30 uur stond Arma om 7 uur ´s ochtends op het vliegveld van La Paz al op ons te wachten toen we enigzins gammel dankzij de lange reis, het wachten en de hoogte door de douane kwamen.
Helaas met maar 1 rugzak en onze handbagage. De rugzak van Jaap had de transfers Amsterdam-Madrid-Miami-La Paz namelijk niet weten te overbruggen. De mevrouw van America Airlines gaf ons echter aan dat hij vast met de vlucht van de volgende dag mee zou komen...

Was in ieder geval super om Arma weer te zien, zeker ook omdat ze voor ons een hotel en een taxi had geregeld.
In het hotel aangekomen konden we meteen aanschuiven voor een uitgebreid ontbijt met thee van coca bladeren. Het medicijn tegen hoogteziekte en hard nodig op een hoogte van 3600m waar de gemiddelde Europeaan niet automatisch tegen is bestand.

Ondanks de enorme drang om na het ontbijt linea recta ons bed in te duiken om wat slaap te compenseren zijn we toch maar een eerste verkenningstocht gaan maken door La Paz. Op het gemakje, want door de hoogte is het zuurstofgehalte in de lucht ook dusdanig afgenomen dat je bij teveel inspanning al snel staat te hijgen en te puffen als een paard.

We waren nog geen half uur onderweg of we stuitten op een demonstratie van de transportvakbonden. Demonstreren schijnt de nationale volkssport van Bolivia te zijn, bij het minste of geringste trekken de Bolivianen de straat op. Dit alles vergezeld met vuurwerk, waardoor wij dachten dat er geschoten werd. Arma wist ons te vertellen dat het afsteken van vuurwerk echter de normaalste zaak van de wereld is in Zuid-Amerika...31 december of niet.

Na een uitgebreide (warme) lunch zijn we toch nog maar even ons bed ingedoken om er rond een uur of 7 weer uit te rollen voor het avondeten in een klein Cubaans restaurant vlakbij ons hotel. Rond 11 uur lagen we weer in bed.

Vanochtend rustig aan opgestart. Jaap had nog steeds last van misselijkheid en hoofdpijn dus hebben we bij één van de vele Farmacias die Bolivia telt pillen tegen de hoogteziekte gekocht. Ging meteen een stuk beter. Verder hebben we vandaag gebruikt om op te laden voor morgen. Per ATB gaan we dan de ´dodemansroute´ afdalen d.w.z vanaf 4600 meter naar Coroico op 1700 meter hoogte.
Daar blijven we dan 3 nachtjes om bij te komen. Afgaande op de luxe die ons gereserveerde hotel daar biedt (Sauna, zwembad, 180 gr view) gaat dat best lukken. Vermits we de ravijnen hebben weten te ontwijken daarover in latere berichten meer ...

Lou en JJ

Ps. Jaap´s tas is gelukkig vandaag einde middag in het hotel afgeleverd...dat scheelt weer een dagje shoppen.

• 30 Oktober 2007 - 22:20

Ine:

Gelukkig dat alle bagage nu weer compleet is.
    Je weet toch wel zekker JJ, dat het door de hoogte is dat je conditie niet jedat (meer) is? (-;...
    Ik meende je al vaker zien te staan hijgen en te puffen als een paard.
    Yihaa, geniet ervan en niet vallen he!
    groet uit nat Zeeland.

• 31 Oktober 2007 - 14:37

Euf:

Wat is La Paz prachtig gelegen zeg, schitterend! Jullie zullen vast wel genieten! Hopelijk gaat alles goed op de fiets vandaag, krijg geen kramp in je vingers van het knijpen in de remmen!! Lijkt me doodeng!
    Rottig he Jaap, die hoogte, daar knapte ik ook nooit van op. Maar fijn dat de pillen helpen!
    Geniet ervan, wij lezen mee hier in het saaie Holland...
    Eef

• 31 Oktober 2007 - 18:56

Christa:

He lieve schatten, de halve familie op het zuid-amerikaanse continent... bijzonder toch!gelukkig is het 'de-maritvariant'geworden met de tas en niet de 'christa-variant'! lekker genieten dus! Afdaalse! x

• 01 November 2007 - 09:26

Pama:

Ik herinner me nog een mountainbike-tocht in Zuid-Limburg!! Misschien zijn jullie deze keer iets schoner als jullie(hopelijk heelhuids) beneden aankomen.
    Geniet lekker van alles en voor alledrie een dikke knuffel, liefs mams.

• 01 November 2007 - 20:33

Willeke:

Dat klinkt alweer al meteen als een mooi avontuur!
    Geniet ervan!
    groetjes Willeke